Endodoncja

dentysta z klientkąEndodoncja to jeden z działów stomatologii, którego specjaliści zajmują się diagnozowaniem i leczeniem schorzeń miazgi zębowej, a także tkanek okołowierzchołkowych. W takiej sytuacji stomatolog najczęściej rekomenduje leczenie endodontyczne, czyli tzw. kanałowe. Zabiegi są przeprowadzane przy pomocy narzędzi piłujących i penetrujących, endometrów oraz mikroskopów. Dzięki nim dentysta może dokładnie obejrzeć wnętrze komory zęba i kanałów oraz zmierzyć ich głębokość. W endodoncji bardzo ważną rolę odgrywają zdjęcia RTG zębów.

Kiedy konieczne jest skorzystanie z leczenia kanałowego?

Stomatolog może zalecić leczenie kanałowe w sytuacji, gdy widoczne są głębokie ubytki próchnicowe, doszło do martwicy miazgi lub zgorzeli. Poza tym czynnikiem kwalifikującym do endodoncji są urazy mechaniczne zęba, planowane leczenie protetyczne, zapalenie tkanek okołowierzchołkowych i nieprawidłowo wykonane pierwsze leczenie endodontyczne. Ta forma leczenia ma wpływ na cały organizm, dlatego przed jego rozpoczęciem należy poinformować lekarza o chorobach ogólnoustrojowych, np. serca, wątroby czy też nerek.

Jak przebiega leczenie endodontyczne?

Obecnie pacjent nie musi pojawiać się na kilku wizytach, aby skutecznie pozbyć się dolegliwości bólowych. Leczenie endodontyczne może zostać przeprowadzone nawet w trakcie jednej wizyty, dzięki nowoczesnym i wysoce skutecznym środkom znieczulającym. Po zaaplikowaniu znieczulenia stomatolog może otworzyć komorę zęba i usunąć miazgę z kanałów korzeniowych. Następnie odkaża te miejsca i wypełnia poszerzone kanały oraz komorę odpowiednimi materiałami/substancjami.