Rentgen zębów

rentgen zębówRentgen zębów jest badaniem radiologicznym, w trakcie którego wykorzystywane jest promieniowanie X. Wnika ono do organizmu napotykając różnego rodzaju przeszkody, m.in. kości oraz tkanki, które absorbują promieniowanie i pozwalają na uzyskanie dokładnego obrazu. Zdjęcia rentgenowskie są w stanie uwidocznić wiele szczegółów, których stomatolog nie zauważy podczas standardowej konsultacji. Badanie umożliwia sprawdzenie stanu zęba i otaczających go kości. Można na nim dostrzec rozwijające się stany zapalne, stan zębów wyrastających (np. ósemek) czy też zobaczyć ubytki.

Dlaczego warto wykonać RTG zębów?

Badanie to pozwala ocenić stan zębów, ale nie tylko. Można na nim dostrzec również tkanki znajdujące się w jakie ustnej, kości żuchwy, kości szczęki i staw skroniowo-żuchwowy. Poza tym wynik umożliwia ocenę wewnętrznych struktur zęba, a przede wszystkim kanałów korzeniowych. Dzięki zdjęciu stomatolog może podjąć świadomą decyzję dotyczącą dalszego leczenia. Ze względu na to, że podczas RTG człowiek jest narażony na działanie promieniowania X, badanie jest wykonywane tylko na zlecenie lekarza.

Jakie są wskazania do RTG? Stomatolog może je zlecić gdy pacjent uskarża się na silne dolegliwości bólowe, gdy ma zaawansowaną próchnicę lub istnieje ryzyko konieczności rozpoczęcia leczenia kanałowego. Poza tym rentgen jest wykonywany w przypadku urazu zęba, gdy planowana jest ekstrakcja, gdy zdiagnozowano zatrzymanie zębów lub do oceny związków zębowych. Szczególnie ważne jest aby wykonać zdjęcie przed wszczepieniem implantów, a także w sytuacji gdy doszło do urazu twarzoczaszki (ocena rozmiaru uszkodzeń).